Terug van vakantie begint het ‘gewone leven’ weer. Je werk, school of gezin slokt je kostbare tijd op. Hoe hou je de ontspanning van die heerlijke we(e)k(en) vrij vast? Hier een paar tips die je mogelijk kunnen helpen.

  1. Neem kleine pauzes op je werk: zet jezelf als het ware voor 3 minuten even op ‘stand-by’. Zo neem je de tijd om even te voelen hoe het met je gaat en misschien wat je nodig hebt op dat moment.
  2. Zorg dat je op tijd eet: en neem er even de tijd voor. Ook momenten als drinken en naar het toilet gaan zijn belangrijk om bewust mee om te gaan. Eigenlijk een mini-vakantie van je werk!
  3. Neem andere behoeftes dan de behoefte om alles af te krijgen, serieus: vraag je af wat je nodig hebt en ga er soms in mee. Misschien is even de benen strekken op een drukke werkdag veel productiever dan blijven door buffelen boven je studieboek of achter je computer.
  4. We denken vaak dat we de hele dag productief zijn als we steeds maar door gaan: hoe beter je voor je zelf zorgt, hoe productiever je bent. Alleen maar doorgaan betekent vaak dat de creativiteit vermindert.
  5. Neem de emoties die je hebt (boosheid, frustratie, irritatie, teleurstelling, verdriet, angst) heel serieus: ga je niet in op de emotie die je ervaart, dan blijft deze hangen. Wanneer een emotie genegeerd wordt kan deze je werk beïnvloeden. Wanneer je bewust bent van je emoties en deze de ruimte geeft ebben ze vaak weg en kan je zonder bagage verder met je taak.
  6. Zorg voor jezelf: afwisselen in je werk of werksituatie is belangrijk. Staan/zitten, haasten/rusten, werken/pauzeren. Een balans tussen de activiteiten zorgt voor een betere verdeling van je energieniveau. Misschien zelf een ‘powernap’?

Meer lezen? Deze informatie is afkomstig van Roelands Coaching

Category
Tags

Comments are closed

%d bloggers liken dit: