Het nieuwe jaar is begonnen. Tijd om te bedenken wat je graag zou willen blijven doen en wat je zou willen veranderen. Een schone lei! Standaard ´goede voornemens´ hebben te maken met het veranderen van gewoonten, gezonder worden (afvallen of sporten) en meer tijd voor elkaar of jezelf. In de komende maand heb ik mijn eigen mening hierover geformuleerd en wat leuke links gezocht die jou misschien ook kunnen inspireren. Veel leesplezier!

“Vanavond, echt, want het komt er al de hele week niet van”. En dan, na het naar bed brengen van de kinderen, het inruimen van de vaatwasser, het opvouwen van de was (en nog vijftig andere klussen) plof je op de bank. Met je telefoon. Of tablet. Kijk maar effe.

Het goede voornemen van de meerderheid van Nederland is (meer) sporten. Dat weet ik zeker. Alhoewel… als je rekent dat dat samenvalt met afvallen. Maar wat is nu een handige manier om dit in te bouwen in je dagelijkse routine, want alleen dan hou je het vol is ook mijn overtuiging.

De keren dat ik ‘apart’ tijd maakte voor sport zijn gestrand in de tijd dat ik geen tijd meer had tijd te maken voor sport. Kort gezegd is dat na de zwangerschap en geboorte van onze eerste zoon.

Tussen de kinderen door heb ik best nog wel actief gedaan, maar nu, na de derde zwangerschap, merk je er met hardlopen weinig meer van.

Een sportschool dan? Onder begeleiding fit worden? Ik moet er werkelijk niet aan denken! Al die machines waar je aan moet hangen of op moet staan. Ik ben er gewoon niet voor gemaakt (enigszins onhandig, nogal strammig). Laat mij het liefste lekker buiten rommelen!

Wat ik dan doe om tóch aan mijn beweging te komen? Heel veel van de tips, die je ook op onderstaande websites kan vinden. De drie beste vind ik zelf:

  1. Spelen met de kinderen. Tegenwoordig vragen ze steeds vaker ‘kom je even voetballen’ en dan pak ik toch weer tien minuten qualitytime met de kinderen èn een rondje rennen gratis mee!
  2. Schoonmaken in huis: heerlijk! Het dient meerdere doelen. Als eerste ziet mijn huis er weer prima uit, ruikt het heerlijk en geef ik de baby geen kans van alles wat achter is gebleven op te knabbelen. Tijdens het schoonmaken loop ik meerdere keren de trap, buk, strek, buig ik mijn spieren en doe ik aan gewichtheffen. Vraag niet welk gewicht, maar ik doe het toch!
  3. Vaker boodschappen doen. Normaal halen we voor de hele week boodschappen in huis, maar wat nou als ik iets vergeten ben? Afijn, in real life vergeet ik vaak genoeg iets, dus halverwege de week ga ik toch nog een rondje supermarkt. Wanneer ik dan in plaats van de auto ga lopen of fietsen heb ik weer een extra vinkje bij de beweeg-departement!

Nog meer ideeen?

https://www.optimalegezondheid.com/88-manieren-om-extra-te-bewegen/

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/goede-voornemens-top-10/item29598

Category
Tags

Comments are closed

%d bloggers liken dit: