Het nieuwe jaar is begonnen. Tijd om te bedenken wat je graag zou willen blijven doen en wat je zou willen veranderen. Een schone lei! Standaard ´goede voornemens´ hebben te maken met het veranderen van gewoonten, gezonder worden (afvallen of sporten) en meer tijd voor elkaar of jezelf. In de komende maand heb ik mijn eigen mening hierover geformuleerd en wat leuke links gezocht die jou misschien ook kunnen inspireren. Veel leesplezier!

Eten is één van mijn favoriete hobby’s. Gezond eten heeft heel lang niet bij mijn gewoonten gehoord. Sinds een aantal jaar, eigenlijk sinds ik kinderen heb, ben ik mij bewuster van voeding. Uiteraard wil ik mijn kinderen kennis over voeding meegeven, want een heleboel wat je in de supermarkt uit de rekken pakt is niet persé een toonbeeld van gezonde voeding.

Gezonder eten is dan nog steeds een ander verhaal, want zoals bij ieder goed voornemen begint het bij kennis, maar lukt het pas als je ‘het’ ook echt dóét!

En dat doen he… dat is’t vaak.

‘Gezond eten’ is ook nogal breed. In de meeste gevallen eet je toch zo’n drie maaltijden per dag met daarnaast mogelijk nog een aantal tussendoortjes. Als dat allemaal gezond moet zijn en je bent dat niet gewend, dan sta je voor een onoverzichtelijke, grote, ingrijpende verandering.

En waar houden wij als mens eigenlijk nou niet zo heel erg van? Juist. Verandering.

Wat dan wel? Wat zijn handige stappen om tot een gezonder eetpatroon te komen?

Hieronder heb ik de tips die ik het meest bruikbaar vond bij elkaar gezet, maar gebruik ook de links! Er zijn ontzettend goede initiatieven om jou en jouw gezin te helpen de goede voornemens ook daadwerkelijk uit te voeren. Succes!

Tip 1: verander jouw eetpatroon stapsgewijs.

Kies één maaltijd waar je de eerste maand gezondere alternatieven bij bedenkt. Hou rekening met smaak, haalbaarheid, voorbereidingstijd e.d.. Schrijf op wat je die week of maand nodig hebt aan ingrediënten. Kortom, neem de tijd en stel lage verwachtingen. Groter is dan de kans dat het je lukt en met die succeservaringen op zak ben je des te meer gemotiveerd om verder te gaan.

Tip 2: bekijk wat je kan behouden

Je hoeft (waarschijnlijk) niet alles te veranderen wat je nu doet. Doe dat dan ook niet, want jij hebt nu een systeem. Zoek zoveel mogelijk kleine, makkelijke aanpassingen, want die hou je het langst vol.

Tip 3: besteed aandacht aan je eten

Vaak knagen we ons eten zonder erbij stil te staan weg. Dit gedachteloos eten zorgt ervoor dat je minder registreert wat en hoeveel je eet. Wanneer je van eten een bewust moment maakt eet je ook bewuster.

https://www.samengezond.nl/10-goede-voornemens-voor-het-nieuwe-jaar/

https://simplecheck.nl/blog/volhouden-goede-voornemens-gezonder-eten/https://www.studenten.net/artikel/zo-haal-je-je-goede-voornemens-wel-4-gezonder-eten

Category
Tags

Comments are closed

%d bloggers liken dit: