Groepsvorming

Een eerste week improviseren lukt altijd wel. Als juf heb je geleerd dat groepsvorming in een aantal fases verloopt. En de eerste fase is elkaar leren kennen. Even snuffelen aan elkaar. Gewend raken aan de manieren van een ander. Zo begin je een schooljaar in je klas.

Laat ik nou er niet bij stil hebben gestaan dat wij de eerste week van de Corona crisis op eens in huis ook bezig zouden zijn met ‘forming’ (het vormen van een nieuwe groep)?! Elkaar leren kennen, snuffelen aan de reacties van een ander… ik had het niet door… en liet het toe!

Elkaar leren kennen hadden we niet echt nodig. We wonen immers al een tijdje samen. Dus al vrij snel veranderde het gedrag van het vrij onschuldige ‘kennis maken’  in de forming fase naar –full blown- storming gedrag! Ik ben mij echt kapot geschrokken.

Mijn hartjes, liefjes, knuffelbeertjes, dotjes, drolletjes, veranderden van de ene op de andere week in bloeddorstige, eigenwijze, vuilgebekte schoolkindjes! Tenminste, tijdens ‘schooltijd’. Wanneer ik niks van mijn twee draakjes vroeg, ze lekker mochten spelen, ging het eigenlijk zoals het thuis altijd ging.

Week drie begon zoals week twee geëindigd was. Zodra de ‘schooljuf’ binnenkwam gingen de hakken in het zand. Tijd voor duidelijke regels en richtlijnen. Want rust, reinheid en regelmaat is het devies in een veilige leeromgeving.  Als ik dan tenminste iets mag afleiden van de kennis die ik in mijn jaren als juf heb opgedaan.

Ik riep de koppen bij elkaar. “Zo kan het niet verder, jongens”, begon ik mijn relaas. Niet een van de meest pakkende teksten. Ze hadden het echter in hun eigen hoofd ook bont genoeg gemaakt, dus begrepen ze haarfijn de strekking van deze boodschap. Binnen een half uur hadden we plannen gemaakt voor het vervolg van de dag mét de belofte deze plannen aan het einde van de dag te evalueren en zo nodig aan te passen.

Eensgezind brachten we de plannen ten uitvoer. Complimenten vlogen over tafel. De stemming verbeterde met de minuut. Conclusie? De regels werkten en ze hadden fijn gewerkt. BAM! Als een trotse juf-moeder liep ik de klas uit.