Toetscultuur

De afbeelding spreekt voor zich. Vrij bewegen, vrij voelen, rennen wanneer je rennen wil. Zo willen we ons toch allemaal, liefst altijd, voelen? Op school voelen veel kinderen zich niet altijd vrij. Dat hoeft ook niet. We hebben allemaal onze verantwoordelijkheden en leren brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Daar waar de toetscultuur start beginnen… Lees verder Toetscultuur

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog

Huisdieren

Wanneer begin je aan huisdieren als je kinderen hebt? Tsja, als je al begon met huisdieren voordat je kinderen kreeg is het misschien makkelijk. En als je niet van dieren houdt of allergisch bent ook…. Maar er komt een leeftijd dat er gezeurd wordt om een hamster/konijn/kat/hond/paard/unicorn en dan zal je daar toch iets mee… Lees verder Huisdieren

Kaders

Grenzen aangeven is belangrijk in een wereld die veel van je vraagt. Als iets je gevraagd wordt heb je echter altijd de vrijheid om te bedenken of je ‘ja’ of ‘nee’ zegt. Ook ben je vrij om zelf te kiezen welke dingen je leuk vindt om te doen. In het kader van leren ga je… Lees verder Kaders

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog

Luisteren

Pas als kinderen in de kleuterklas zitten merk je vaak op dat ze gemakkelijker klanken kunnen onderscheiden van andere klanken. Soms beginnen kinderen met het herkennen van letters. Daarnaast kunnen ze steeds beter rijmen en luisteren ze vaak meer geïnteresseerd naar een verhaal. Het zijn allemaal dingen die jonge kinderen leren. Het zijn ook dingen… Lees verder Luisteren

Beschrijven van gevoel

Veel kinderen die ik begeleid lopen er tegenaan dat zij de gevoelens die ze hebben nog niet kunnen verwoorden of uitleggen aan anderen. Logisch. Als kind moet je dit leren en zoals bij elk leren: bij de een gaat het sneller dan de ander. Uiteraard heeft het ook te maken met voor welke uitdagingen je… Lees verder Beschrijven van gevoel