Kinderen en tijd

pexels-photo-2227122.jpeg
Photo by . . on Pexels.com
pexels-photo-2227122.jpeg
Photo by . . on Pexels.com

Vanaf dat kinderen heel klein zijn is structuur een van de drie belangrijkste ‘dingen’. Rust, reinheid en jawel: regelmaat. Regelmaat heeft te maken met tijdsbeleving. Een kind heeft graag structuur in de dag, zodat er een veiligheid ontstaat. Het kind weet wanneer hij iets kan verwachten.

Zelf experimenteren met tijd en tijdsbegrippen gebeurd ook al vroeg. Grappig is vooral dat de begrippen in eerste instantie gebruikt worden zonder meer achtergrond dan dat ze iets met tijd te maken hebben. Wie kent er niet de kinderen die gisteren verwarren met morgen of vandaag?

Het duurt best even voordat kinderen zoveel ervaring hebben met een klok dat ze zelf kunnen gaan plannen. Het is zelfs een vaardigheid die tot in of na de puberteit in ontwikkeling is. Als ouder, verzorger of opvoeder is het dan ook goed ons te realiseren dat wij nog heel lang een ondersteunende functie zullen hebben in het tijdsbesef van onze kinderen.

Een functie die eigenlijk al heel vroeg begint dus!

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog