Natuurlijk leuk om een kijkje in de keuken te hebben in het leven van een ander. Zeker wanneer het gaat om zwangerschap en opvoeden als ouder. Want hoewel ik ondertussen meer dan 150 kinderen de afgelopen 10 jaar in de klas heb gehad: opvoeden als ouder is echt andere koek! Mijn belevenissen schrijf ik graag op. De hoogtepunten, maar ook de mindere momenten… hopelijk veel plezier met mijn ervaringen!
“Ik wil dat helemaal niet doen!” hèt standaard antwoord wanneer ik mijn kinderen vroeg om de schoenen op te ruimen, de tas leeg te halen, te helpen met boodschappen, enzovoorts. Herkenbaar? Vast wel!
Ik vind het belangrijk om mijn kinderen te leren om het huishouden te doen. Ze zijn vier en vijf, dus moet ik wel rekening houden met de mogelijkheden van deze twee. Daarentegen: meehelpen in het huishouden konden ze al toen ze twee waren. Wìllen meehelpen in het huishouden is een ander verhaal. Tijd om ze een goede worst voor te houden.
Heel leeftijdsadequaat zijn ze altijd te porren voor leuke dingen. En als ik zeg dat computerspellen dan op nummer één staan kijkt er niemand verbaasd op. Mijn beloningssysteem is dan ook gestoeld op het idee om leuke dingen te verdienen. Bij het volbrengen van drie huishoudelijke taken hebben ze een beloning verdiend. De beloning staat afgebeeld op een kaartje. Het kaartje kiezen ze van te voren en hangen ze als eerste op, zodat ze weten waar ze voor ‘werken’.
Mijn doel was om de kinderen een aantal klussen te laten doen in huis, die zij heel goed zelf aan kunnen. Zo leren ze om deel te nemen aan het huishouden, leren ze klussen uit te voeren die zij later zelf zullen moeten doen en helpen ze mij ook mee op een bepaalde manier. Nu zijn er in huis onnoemelijk veel klussen te bedenken, dus heb ik gelet op duur van de activiteit en mogelijkheden van de kinderen. De huishoudelijke taken staan ook op kaartjes. Bij iedere taak volbracht zoeken de kinderen het kaartje op en stoppen deze bij het beloningskaartje. Wanneer een kind drie kaarten heeft verzameld dan is de beloning verdiend!
Hoe het werkt? Eigenlijk best goed! Ze zijn nu gewend aan het doen van klussen. En verdienen de kaartjes wanneer ze zèlf er aan denken een klus uit te voeren. Als ik bijvoorbeeld vijftien keer gevraagd heb de gordijnen op de eigen kamer open te doen en het gebeurd ein-de-lijk dan laten we het kaartje achterwege. Zelfstandigheid en plannen wordt op deze manier ook een belangrijke factor. De laatste twee weken zijn er steeds taken al volbracht, die ik dan in de loop van de dag tegenkom. Wat een kleine cadeautjes zijn dat! En wat geeft het een heerlijk opgeruimd en positief gevoel om de kinderen op deze manier te kunnen belonen.
LET OP: Uiteraard vraagt het doen van klussen door kinderen eerst een investering van tijd, want je kunt niet verwachten dat zij direct alles zonder knoeien en brokken uitvoeren. Dus incasseer die kapotte vaas, omdat het net even wat onhandig ging met het water geven van de planten. Accepteer de broodkruimels op het aanrecht, vloer, gang, muur, fornuis en ehh, nou, overal, wanneer ze zelf het brood hebben gesmeerd. Haal je schouders op als er een centimeter dikke laag vissenvoer in het aquarium drijft… Bedank ze voor de hulp en leg rustig uit wat er volgende keer handiger is. Het is een leerproces! 😉