Tools, deel 1

Vaak vragen mensen hoe ik te werk ga. Afhankelijk van de hulpvraag, leeftijd, energie, motivatie en mogelijkheden kies ik verschillende tools om te gebruiken. Dat zijn er best wat, want je moet met mijn variërende cliëntèle wel wat te kiezen hebben. Laten we zeggen: één dobbelsteen is wat te beperkt 😉

De eerste waar ik vaak gebruik van maak is de kennis die ik op heb gedaan tijdens de basis-en verdiepingstraining van ‘Geef me de 5’. Deze training richt zich op kinderen (en volwassenen) met ‘Autisme’ (ASS). Het geeft mogelijkheden om situaties die lastig zijn beter te duiden, duidelijker en zonder emotie te omschrijven en daardoor beter om te leren gaan met situaties.

Eigenlijk maak ik tijdens ieder consult gebruik van de methodiek, omdat alles begint met de manier van communiceren. Ik ben graag duidelijk, ik vind het fijn als kinderen mij begrijpen. ‘Geef me de 5’ helpt daar heel goed bij.

Ook teken ik veel tijdens consulten. Vaak met de handvatten die ik geleerd heb in de training, maar ook vaak genoeg met mijn eigen invulling. Niet alle kinderen hebben behoefte aan de gestructureerde en fijne manier van ‘Geef me de 5’, maar kunnen ook meer zelf invulling geven en teksten begrijpen. Ook dit is weer pasklaar!

De training/cursus was een verrijking voor mij als persoon. Het heeft ons thuis ook betere duiding gegeven in het omgaan met een van onze kinderen, wat superfijn werkte. Zo heb ik natuurlijk ook best wat extra ervaring opgedaan naast de kinderen in de praktijk: eigen kinderen ’tikken’ toch anders!

Worstel je met het gedrag van jouw kind, heeft jouw kind de diagnose ASS, ben je een professional die meer wil weten over een aanpak van kinderen met andere behoeften, dan is ‘Geef me de 5’ echt een aanrader!