Tijd? Kinderen zijn zich er vaak nog helemaal niet bewust van. Veel en weinig is een abstract onderwerp. Kinderen leren pas vanaf zes jaar steeds meer tijdsbegrippen begrijpen. De tijdbegrippen gebruiken is dan nog een stap verder. Ze oefenen de hele basisschool met begrip van tijd en vergissen zich dan ook regelmatig in de hoeveelheid tijd die iets in beslag neemt.
Eigenlijk heel ontspannen dus, want wanneer was voor jou de laatste keer dat jij onbewust van tijd ergens mee bezig bent geweest? Wanneer zat jij volledig in je FLOW?
Kinderen verdwijnen in het eigen spel en ons begrip van tijd is daarbij ook snel verloren. Te laat? Tsja, wat is dat eigenlijk? Dat hebben wij verzonnen!
Waar kinderen de tijd kwijt kunnen zijn is het voor ons van belang hen aan de hand mee te nemen. Ze hebben onze ondersteuning heel hard nodig. Begrip van tijd groeit daarmee ook, want wij doen het voor (we hebben nog een minuut en dan moeten we weg) of we laten het zien op de klok.
Geduld is voor ons dan weer een schone zaak en ja, dat kost tijd!