Heb je jonge kinderen, dan ben je veel tijd bezig met het aanleren van vaardigheden. De komende maand staat dan ook in het teken van het aanleren van vaardigheden bij jonge kinderen. Iedere week publiceer ik een onderwerp met wat tips en een leuke (gratis!) download. Veel plezier de komende weken… en succes natuurlijk 😉

“Ik heb een ongelukje!”

Zindelijkheid is één van de vaardigheden die jonge kinderen moeten verwerven waar vaak vragen over zijn. Ook bij zindelijkheid is duidelijkheid en openheid heel belangrijk. Wanneer kinderen twijfelen over hoe iets moet, hoe je iets zegt wordt het onduidelijk en dus spannend. Want als er één ding is wat kinderen graag willen is dat wel iets ‘goed doen’.

Een ontspannen houding is dus bij alle opvoedvragen vaak belangrijk, maar bij het honderdste ongelukje is het uiteraard wel een uitdaging om dat ontspannen gevoel vast te houden…

Je kunt al heel vroeg beginnen met de ‘voorbereidingen’ om je kind zindelijk te krijgen, want praten over naar de wc gaan, kinderen meenemen met je eigen wc bezoek, boekjes voorlezen en vertellen zorgen voor duidelijkheid. Het kind hoeft dan zelf nog niks gedaan te hebben, maar de wc wordt een ‘gewoon’ onderdeel van het dagelijks leven. Het is ook handig als jouw kind zich bewust is van een poep of plas in de broek (controle over de sluitspier ontstaat rond de 18 maanden). Het kind voelt dan zelf wanneer er iets moet gebeuren: een belangrijke stap in het zindelijkheidsproces.

Dan het echte werk, wat je op kunt delen in kleine stapjes:

  1. Laat het kind een potje/wc-verkleiner (of wat je dan ook wilt om het kind buiten de luier te laten plassen en poepen) zien en leg uit wat het is. Verder niks. Benoem wat je doet: noem bij je eigen wc-bezoek hardop dat jij naar de wc gaat en wat je gaat doen. Zo merkt een kind dat jij ook regelmatig gaat en dat jij dit ‘gewoon’ vindt.
  2. Nodig je kind uit bij jouw eigen bezoek aan de wc om ook op het potje te gaan zitten. Om het ook eens te proberen en beloon dit: “Knap zeg, jij zit ook op de pot/wc” “Kijk nou, net als pappa/mamma”. Deze stappen kunnen dus ook voordat een kind controle heeft over de sluitspier!
  3. Is een kind gewend aan de wc dan zou je kunnen uitleggen dat een kind ook zonder luier daar kan gaan zitten. Waar komt de plas of poep dan, wat zijn de geluiden die daarbij horen (soms schrikken kinderen van de geluiden), hoe voelt het als je plast op de wc en vooral: hoe voelt een droge luier?!
  4. Wanneer een kind een aantal keer een boodschap op de wc gedaan hebt zou je er een beloningssysteem aan kunnen koppelen. Maak een mooie kaart, waarop je stickers kan plakken (of in kan kleuren, of een poppetje laat klimmen… leef je uit) en bij het behalen van de laatste stap heb je een beloning.

Vind je bovenstaande stappen overdreven? Merk je dat jouw kind sommige dingen nìet spannend vind of juist heel spannend? Pas het plan dan aan. Ieder kind is anders. Het is dus niet gek als jij aanpassingen maakt. Andere ideeen vind je via onderstaande links:

https://www.luierinfo.nl/info/hoe-wordt-mijn-kind-snel-zindelijk

https://www.oeiikgroei.nl/zindelijk-worden/

https://www.minime.nl/artikelen/1055/kind-zindelijk-maken

Belangrijk zijn:

  • Duidelijkheid
  • Rustige opbouw
  • Forceer niks

En ben je bij het beloningssysteem, dan kan je ook de gratis download gebruiken!

Category
Tags

Comments are closed

%d bloggers liken dit: