Luisteren

Pas als kinderen in de kleuterklas zitten merk je vaak op dat ze gemakkelijker klanken kunnen onderscheiden van andere klanken. Soms beginnen kinderen met het herkennen van letters. Daarnaast kunnen ze steeds beter rijmen en luisteren ze vaak meer geïnteresseerd naar een verhaal. Het zijn allemaal dingen die jonge kinderen leren. Het zijn ook dingen… Lees verder Luisteren

Beschrijven van gevoel

Veel kinderen die ik begeleid lopen er tegenaan dat zij de gevoelens die ze hebben nog niet kunnen verwoorden of uitleggen aan anderen. Logisch. Als kind moet je dit leren en zoals bij elk leren: bij de een gaat het sneller dan de ander. Uiteraard heeft het ook te maken met voor welke uitdagingen je… Lees verder Beschrijven van gevoel

Muziek!

Heel groot plezier doe je veel kinderen met het maken van muziek. Of het nu radio, muziekinstrumenten of zelf zingen is: kinderen zijn vaak direct betrokken. Muziek maakt blij, muziek intrigeert en kinderen reageren enthousiaster wanneer je een opdracht zingt als dat je deze uitspreekt (echt waar! Het proberen waard!). Wij hebben thuis in ieder… Lees verder Muziek!

Wat zeg je dan?

Voor sommige situaties heb ik al een aantal jaar ‘vaste reacties’. Zo ben ik (maar met mij veel pedagogisch professionals) veel voorzichter omgegaan met situaties waarbij kinderen toenadering zoeken. Op schoot zitten, een aai over de bol, een hand op de schouder, geloof het of niet: ik denk er vaak extra bij na. Kinderen, en… Lees verder Wat zeg je dan?

Geloof

De kerken lopen leeg in Nederland. Ook wij hebben besloten niet meer aan te sluiten bij een kerk. Toch vinden wij het wel belangrijk om een deel van onze opvoeding te wijden aan geloof. Zo vieren we de christelijke feesten en lezen uit de Bijbel, bidden voor het eten en slapen. We praten over ons… Lees verder Geloof

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog