Muziek!

Heel groot plezier doe je veel kinderen met het maken van muziek. Of het nu radio, muziekinstrumenten of zelf zingen is: kinderen zijn vaak direct betrokken. Muziek maakt blij, muziek intrigeert en kinderen reageren enthousiaster wanneer je een opdracht zingt als dat je deze uitspreekt (echt waar! Het proberen waard!). Wij hebben thuis in ieder… Lees verder Muziek!

Wat zeg je dan?

Voor sommige situaties heb ik al een aantal jaar ‘vaste reacties’. Zo ben ik (maar met mij veel pedagogisch professionals) veel voorzichter omgegaan met situaties waarbij kinderen toenadering zoeken. Op schoot zitten, een aai over de bol, een hand op de schouder, geloof het of niet: ik denk er vaak extra bij na. Kinderen, en… Lees verder Wat zeg je dan?

Geloof

De kerken lopen leeg in Nederland. Ook wij hebben besloten niet meer aan te sluiten bij een kerk. Toch vinden wij het wel belangrijk om een deel van onze opvoeding te wijden aan geloof. Zo vieren we de christelijke feesten en lezen uit de Bijbel, bidden voor het eten en slapen. We praten over ons… Lees verder Geloof

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog

Tijd plannen

Tijd? Kinderen zijn zich er vaak nog helemaal niet bewust van. Veel en weinig is een abstract onderwerp. Kinderen leren pas vanaf zes jaar steeds meer tijdsbegrippen begrijpen. De tijdbegrippen gebruiken is dan nog een stap verder. Ze oefenen de hele basisschool met begrip van tijd en vergissen zich dan ook regelmatig in de hoeveelheid… Lees verder Tijd plannen

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Uncategorized

Huh?

Wat kan ik mij soms irriteren aan het luistergedrag van kinderen! Het terloopse ‘huh?’ of ‘wat?’: mijn haren gaan er recht overeind van staan! ‘Waar maak je je druk om?’ zou je zeggen. En dat is waar. Het zijn kinderen. Ik krijg ook niet alles mee wat anderen zeggen, dus waarom de irritatie? Eigenlijk denk… Lees verder Huh?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Uncategorized