Denken, mijmeren

Hoe ouder kinderen worden, hoe meer ze gaan nadenken over zichzelf en de omgeving. Het inlevingsvermogen wordt, als het goed is, steeds groter. Wat eerst te abstract was om te kunnen begrijpen wordt naarmate de tijd verstrijkt steeds meer onderwerp van gesprek. Wanneer je kind opgroeit merk je de denksprongen vooral in de opmerkingen die… Lees verder Denken, mijmeren

Zielig!

Met dieren hebben kinderen al snel een verband. Dieren zijn ook snel “zielig”. Naar mensen toe groeit dit vermogen ook langzamerhand, hoewel dat tot zes jaar vaak nog heel moeizaam is. Op die leeftijd hebben de kinderen nog niet de mogelijkheid na te denken over de invloed van eigen gedrag op de ander. Met pijn… Lees verder Zielig!

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Uncategorized

Zwart Wit

Verliezen ben ik nooit goed in geweest. Nog steeds niet. De drang om te winnen is erg groot. Als kind bracht dat woede aanvallen met zich mee. Menig spelbord vloog door de lucht. Nu heb ik nog steeds datzelfde gevoel bij spellen. Daarnaast kan ik ook de humor er van inzien: nee, het is uit… Lees verder Zwart Wit

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Uncategorized

Denkertjes

Daar waar wij gewend zijn volgens bepaalde routes te denken en vaak enigszins vastgeroest zijn, voelen kinderen zich hierin vaak nog vrij. Er zijn geen gebaande paden, vragen mogen zonder gêne gesteld en dat doen ze dan ook rijkelijk! Helaas kunnen wij niet altijd een passend antwoord geven. Zeker wanneer er levensvragen opdoemen is het… Lees verder Denkertjes

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog

Wat is oud?

De grootste hilariteit ontstaat altijd wanneer kinderen om leeftijd vragen. Het inschattingsvermogen varieert natuurlijk wanneer de leeftijd van de kinderen zelf hoger is. Maar toch verrast het mij nog regelmatig. Zo vinden hele jonge kinderen mij enorm oud met mijn veertig jaren. De leerlingen van groep 8 vielen zowat achterover dat ik dit vertelde: “Maar… Lees verder Wat is oud?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als blog